Jak działa Network Marketing? Jakie są różnice w porównaniu z afiliacją, networkingiem czy MLM (Multi Level Marking)? Aby odpowiedzieć na te pytania, oto plik napisany początkowo przez Juliena RIO i regularnie aktualizowany, który wyjaśnia, jak rozwijać swoją sprzedaż dzięki Marketingowi Sieciowemu – zobacz: Exposilesia.
Pierwsze 4 kroki do rozwinięcia swojej sprzedaży poprzez Network Marketing lub MLMDefinicja marketingu sieciowego to sprzedaż poprzez sieć resellerów (zwanych czasem ambasadorami, doradcami…), którzy sprzedają swoim bliższym lub dalszym kontaktom, z możliwością sponsorowania przez siebie innych sprzedawców w zamian za skumulowaną prowizję od sprzedaży.
Najbardziej znane marki, które uczyniły z Network Marketingu filar swojego sukcesu, są w większości amerykańskie. Ale są też firmy francuskie takie jak :
- VORWERK z jego słynnym Thermomixem
- Charlott” (bielizna)
- LoveForce (zabawki seksualne)
- Ecolavie (organiczny)
- Mon Caviste à la maison (wino)
- Kapitan Tortue (moda dla dzieci)
Na przykład tutaj jest strona Chartlott Lingerie, która oferuje Ci możliwość zostania konsultantką (a więc uprawiania marketingu sieciowego): Vorwerk oferuje zarówno sprzedaż poprzez marketing sieciowy (warsztaty u Ciebie, znajdź konsultanta w pobliżu…), ale także kilka fizycznych sklepów tej marki.
W większości przypadków sprzedaż poprzez marketing sieciowy opiera się na sieci ambasadorów, którzy wykorzystują swoją sieć (swoich mniej lub bardziej bliskich znajomych oraz sieć swojej sieci) do organizowania warsztatów pokazowych. Marketing sieciowy często kojarzony jest z MLM (Multi Level Marketing).
Zasada działania MLM jest nieco inna – sprzedawcy szkolą i sponsorują afiliantów (innych sprzedawców, którzy będą sprzedawać produkty), dzięki którym zarabiają procent od dokonanej sprzedaży. Istnieje zatem pojęcie “piramidy” ze sponsorami na kilku poziomach.
W tym sensie MLM cierpi na złą reputację, ponieważ często tylko sponsorzy najwyższego poziomu zarabiają pieniądze, a sprzedawcy niższego poziomu zarabiają bardzo mało. W obu systemach sprzedaży rekrutacja handlowców/promotorów jest jednym z kluczy do MLM i marketingu sieciowego.
W rzeczywistości sukces pochodzi od osób, które zwerbujesz, które będą promować produkty wśród swoich kontaktów poprzez efekt “kuli śnieżnej”: 1 przekonana osoba może przekonać 5 innych osób, które również przekonają X osób.
Innym rozwiązaniem jest albo posiadanie umiejętności ciągłego poszerzania swojej sieci znajomości w celu rekrutowania nowych prospektów (lub dystrybutorów), albo widoczność w Internecie w celu wykorzystania potęgi Sieci do ciągłego rekrutowania ludzi bez konieczności ich indywidualnego poznawania.
W marketingu sieciowym można polegać na naturalnej wirusowości (ludzie będą mówić o Twoim produkcie, bo są z niego zadowoleni) lub wręcz przeciwnie – realizować strategię sprzedaży poprzez sieć dystrybutorów. Aby osiągnąć naturalną wirusowość, konieczne jest posiadanie podstaw dobrego word-of-mouth poprzez :
- świetny produkt (nie tylko świetny produkt, ale świetny produkt, który polecasz swoim kontaktom, bo uważasz, że jest naprawdę świetny)
- łatwość rozpowszechniania informacji (np. udostępnianie w mediach społecznościowych…)
- zachęta do sponsorowania innych osób (np. premia, wynagrodzenie…)
- umiejętność korzystania z sieci społecznościowych i poczty elektronicznej jako narzędzia komunikacji
- łatwość włączenia tego procesu do użytkowania produktu
Ponadto możliwa jest strategia sprzedaży, która skupia się na sprzedaży poprzez sieć (czyli poza tradycyjną siecią dystrybutorów). Celem jest stworzenie sieci sprzedawców/ambasadorów, którzy w zamian za opłatę będą promować markę.
Osoby te będą promować Twoje produkty, nie będąc związanymi z Twoją firmą (są w pewnym sensie “najemnikami” sprzedaży, niezależnie od tego, czy są profesjonalistami, czy zwykłymi osobami fizycznymi).
Kiedy chcesz wykorzystać osoby prywatne do zwiększenia sprzedaży swoich produktów i usług, stawiasz na efekt wolumenu w nadziei, że “amatorski” sprzedawca sam sobie poradzi ze sprzedażą dzięki swojej sieci kontaktów. W rzeczywistości jednak zawsze obowiązuje Prawo Pareto: 20% dystrybutorów realizuje 80% sprzedaży, a często górne 5% realizuje 60% sprzedaży.